tiistai 23. kesäkuuta 2015

Juhannus 2015


Juhannuksena sataa vettä. Perus.

Eiku ainiin! Uutisissa puhutaan aina vaan Helsingin säästä! On toisaalta välillä aika huvittavaa, kun törmää uutisissa siihen, että siellä kerrotaan esimerkiksi helleaallon hellivän Suomea. Samalla katsoo ulos ikkunasta ja sataa kaatamalla, lämpöä ehkä +15 astetta. Jovain. Milloinkohan ne siellä etelän päässä huomaa, että Suomi on suurempi mitä se kehäkolmonen?  Iltalehden otsikot on ihan parhaita. Niissä ei ikinä puhuta kuin etelän säästä. 

Nojoo, kuitenkin. Meillä oli siis ihana, aurinkoinen juhannus. Voittaa viimevuoden "räntää vaakatasossa" - juhannuksen ihan 100 - 0. 

Oltiin Pudiksella mummolassa ja nautittiin ihan vain oleilusta.

Juhannuksensa sataa vettä.

Kesä! Nam.

Vanhan veneen hyötykäyttöä :)

Pakollinen "Kuvaa grillissä olevia ruokia" - kuva

Syömään!

Nyt on ainakin syöty hyvin. Tarvinneekohan tuota syödä loppukesänä ollenkaan? :D 


Ai niin! Pikkuherra oppi istumaan ilman tukea. Pysyy siinä pieniä hetkiä :)


Mukavaa kesänjatkoa!

Terkuin Jenni

perjantai 12. kesäkuuta 2015

Homemade frisbee

Jovain.

Mää tein tänään frisbeen. Ihan omassa kotiuunissa.

Löysin siis netistä "helpon ja maukkaan" leipäohjeen, mitä oli suositeltu eräässä keskustelussa. Kaiken hyvän lisäksi tämä tehtäisiin ilman hiivaa, ja valmistukseen menee pari minuuttia. Sopii kuin reikä munkkiin! Ei muuta ku tekemään.

Innoissani, tuoreen kauraleivän maku suussani sekoittelin aineksia.

Nom nom.

Ohjeessa käskettiin pistämään haarukalla reikiä leipään, kun se odotti pellillä uuniin menoa. Tässä vaiheessa mietin, että jotain olisi pielessä, koska reikiä ei tullut. Taikina oli niin vetelää, että siinä mitkään reiät pysyneet!

Noo, muistelin joskus jonkun sanoneen, että leipätaikinan pitää olla löysää. Tämä siis hyvä.

Laitoin leivän uuniin ja nautin huumaavasta tuoksusta. Pintakin alkoi saamaan väriä. JES! Minä osaan tehdä leipää!

Annoin olla tarvittavan ajan ja otin pois. Se jopa kohosi vähän. Olenpa taitava. Nostin leivän pöydälle ja innoissani kokeilin, miltä se tuntuu. Kova. Kivikova.

Niitä haarukan reikiä ei muuten näkyny. Pinta oli niin kova, että päätin tehä reiät puukolla.

Aivan hyvä frisbee!


Innostuitko? Tee sinäkin oma!

2,5 dl vehnäjauhoja,
2,5 dl kaurahiutaleita,
1 rkl leivinjauhetta
ja
1 tl suolaa
sekoitetaan!

Lisää joukkoon 3 dl vettä.

Sekoita kaikki mössöksi!

Kaada pellille. Töki reikiä haarukalla (tai myöhemmin puukolla).
Paista uunissa 225 asteessa 15-25 minuuttia.

Sitten vaan haastat ystäväsi frisbeegolfffiin!

Tarina jatkuu..

Itseasiassa luin netistä vinkkejä. ja laitoin leivän päälle liinan. Pinta pehmeni! Oho! 

Leikkasin innoissani itelle palan. Raaka. Sisältä täysin raaka.

Ei näin.


Terveisin Suomen seuraava masterchef ja ei yhtään, ei ollenkaan ärsyyntynyt Jenni

..
Hyvää päivänjatkoa!





lauantai 6. kesäkuuta 2015

Vauvamiitinki part 2

Me nähtiin taas joulumahojen kanssa. Tai no meillä mitään mahoja enää ole! ;)

Kaikki vauvat olivat kasvaneet ihan hirmuisesti. On aivan mahtavaa, että jokainen on oma pieni patukkansa ja kehittyy omaan tahtiinsa. Toinen pyörii kuin karusellissa ja toinen chillailee hyväntuulisena selällään. Toinen juttelee ja höpöttelee, toinen keskittyy ujosti katselemaan. Toisella on hymy herkässä, toisella tulee herkemmin itku.

Ollaan me äiditkin erilaisia. Jokaisen meidän tarina, tie äitiyteen, on ollut erilainen. Toisilla rankempi, toisilla asiat sujui helpommin. Silti jokainen meistä on äiti. Ihana äiti.

Tämän miitingin jälkeen voinee todeta, että ollaan me koko poppoo ihan hemmetin hyvää sakkia!


Niin ja kyllä vain, meidän pikkuherran löytää jälleen kuvasta. :)

Kiitos kaikille mukana pyörineille, kylläpäs oli taas hyvä miitinki. <3

Terkuin Jenni

Metrolla mummolaan!

Heippahei!

Nyt taas väliin vauvapostaus.

Kävimme pikkuherran kanssa kesämuskarissa (3-8kk), mikä osottautui oikein mukavaksi puuhaksi!

Aluksi lauloimme Heppuli Keppulin, jossa sai körötellä sylissä ja nostella vauvoja ylös ja alas. Meidän pikkuherran ilme oli varmaan järkytyksen ja ihmetyksen väliltä. Raukka. No, viimeisellä muskarikerralla poitsu yritti laulaa mukanakin :D <3

" HeppuliKeppuli, kuka on täällä? HeppuliKeppuli heijaa!
HeppuliKeppuli, kikatuspäällä?
HeppuliKeppuli heijaa!

HeppuliKeppulin naurukuorma Turun tielle tupsahtaa,
Heppulikeppulin höyhenhattu hymykuoppaan hupsahtaa! "

Sitten tuli se huippisjuttu. Rumpu. Sitä sai paukuttaa kukin omalla vuorollaan ja pikkuherra osasi hienosti rummuttaa! Äiti oli hieman ylpeänä. ;)

Toki oli äärettömän tylsää odotella, että kaikki muutkin vauvat saa soittaa sitä rumpua. SE ON MINUN RUMPU! Haluan soittaa sitä! Miksi nuo muutkin saa soittaa? ÄITIIII YHYY.

Isoimmilta itkuilta kylläkin vältyttiin. :)





Muskari oli kyllä paljon enemmänkin kuin pelkkä muskari. Siellä oli leikkejä, pusuttelua, halittelua, loruttelua, tanssia ja rentoutumista. Tykkään!



Syksyllä jatketaan ehdottomasti muskarin merkeissä. :)

" Ihanaa, ihanaa! On ihanaa ravata maailmaa.
Koppoti-koppoti kop kop kop, koppoti-koppoti kop! "


Terkuin Jenni

sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Kaasoilua

Tänään on ollut hulinata!

Oon ollu kaason hommissa lähestulkoon koko päivän. Ensimmäisenä käytiin kirkossa häämusiikkimatineassa. Siellä siis esiteltiin erilaisia virsiä, lauluja ja mikä parasta, kaikenlaisia häämarsseja, mitä häissä voisi soittaa.

Tulipas paljon muistoja häistä, missä olen ollut! Ehkä sieltä sai myös ideoita omiin tuleviin häihin ;)

Tämä häämarssi on ihana. Niin käytetty, kulutettu, mutta ihana:



Kirkon jälkeen pyyhällettiin tulevan morsion luokse askartelu-paskanpuhumis-fiilistelyhommiin. Hääbingot ja paikkakortit DONE. Tai no, molempia pitää vielä vähän tehdä, mutta melkein tehty! 





Niin ja pitihän meillä syyä vähän sukulaatia. Niin ja maistellla hääkakkua. Nam.

Terkuin Jenni

P.S: Ajoin tännään nurmikon! Kesä tullee! :)

lauantai 23. toukokuuta 2015

Ompelukärpäsen puraisu..

.. ja kyllä muuten haukkaskin!

Tiedossa siis ärräpäitä, huutokonserttia, hermojen menettämistä, katkenneita neuloja, haavoja ja toivottavasti myös onnistumisen kokemuksia!

Saapas nähdä mitä näistä tulee.. ;) 


Tuosta puuttuu vielä muutama kangas..  ;)

Palvelijaksi ostin halvan koneen. Katotaan kannattiko vai lentääkö seinään!



Terkuin Jenni

torstai 21. toukokuuta 2015

Vauvakinossa

Kuva: Finnkino

Mitä? Mikä?

Mepäs käytiin tänään pikkuherran kanssa elokuvissa! Oikeastaan meillä oli jouluvauvojen kanssa pienimuotoinen "miitinki" samalla. :) Finnkino siis järjestää muutaman kuukauden välein vauvakinoja, joissa on tarkoitus olla yhdessä vauvan/taaperon kanssa.

Finnkinon info:

" Vauvakino-näytöksen ajaksi on teatterin aulatiloihin järjestetty vaunuparkki, johon lastenvaunut voi jättää. Voit ottaa mukaan saliin kantokassin tai turvaistuimen, jossa vauvasi voi nukkua leffan aikana. Salissa on hoitopöytä sekä mikroaaltouuni vauvanruokien ja maidon lämmittämistä varten. Vauvakino-elokuva esitetään aina puolivalossa ja normaalia pienemmällä äänenvoimakkuudella. Salissa vauvaa voi pitää sylissä, voi liikuskella ympäriinsä, ja salista voi myös halutessaan välillä poistua."

Elokuvana oli The Second Best Exotic Marigold Hotel . Romanttinen komedia.

Kuva: Finnkino

Leffaevääksi ostin vähän karkkia sekä pienet popparit. VINKKI: Pienet popparit mahtuu isoon tyhjään finnkinon muoviseen karkkipussiin pahveineen päivineen. Helppo kantaa, kun on muutakin kannettavaa ( kaukalo, hoitolaukku yms). Siinä pussissa on vielä ne kantokahvatki. :)

Pikkuherralle otin mukaan hoitolaukkuun peruskamat sekä lisäksi viltin ja leluja. 

No miten meni?

Vauvakinossa oli yllättävän paljon porukkaa. Lapset olivat oman arvion mukaan iältään 2 kk - 2v.. Minullahan oli siis mukana viikkoa vaille 6 kk ikäinen poitsu.

Aulassa oli hoitopöytä, mutta itse en sitä käyttänyt. Olin varannut paikat ensimmäiseltä riviltä, ihan salin edestä. Tämä oli todella hyvä, sillä lattialle oli helppo levittää oma viltti ja antaa pikkuisen touhuta siinä. Siinä lattialla sitten vaihtelin vaipatkin. Helppoa, ei tarvinnut siirtyä minnekään!

Hieman isommat lapset juoksenteli ja touhusi siinä salin etuosassa myös, mikä ei ainakaan minua häirinnyt ollenkaan. Pientä itkukonserttia kuului ajottain ympäri salia, mutta niinhän noissa vauvakinoissa taitaa ollakin. Aika monet lapset näyttivät nukkuvan päikkäreitä leffan aikana, mutta esimerkiksi meidän herra ei malttanut nukkua. Näin ollen katselimme yhdessä elokuvaa tai pikkuherra leikki lattialla.

Kauheasti en itse osannut elokuvaan keskittyä. Osittain johtuu kylläkin siitä, että elokuva oli aika tylsä. En malttanut olla pusuttelematta poitsua ja pitihän sitä hyppyytellä ja välillä unohduin sen kanssa lattialle leikkimään. Niin mikä elokuva?:D

Muutamalla äidillä vauvat nukkuivat lähes koko elokuvan ajan. Nämä ilmeisesti saivat katsottua elokuvan rauhassa alusta loppuun. :)

Kokemuksena oli mukava. Elokuvan aikana sai kerrankin jutella, eikä vierustoveri katsonut vihaisesti ja paheksuvasti. Salissa oli leppoinen ilmapiiri. Osa äideistä ujosti hymyili, kun oma lapsi kiukutteli  Ketään ei katsottu pahalla, ennemmin tarjottiin apua, jos näki että lapsella harmittaa. Ehkäpä jokainen vauvakinoon tullut on asennoitunut niin, että siellä voi kuulua itkua ja parkua. 

Pikkuherra oli elokuvissa oikein hienosti. Välillä tuli pienen pieni itku, kun väsy tai nälkä yllätti ja äidin syli auttoi. Kaikista mahtavin juttu taisi olla SUURI iso ruutu mitä sai töllöttää! Poitsu aivan haltioituneena katsoi elokuvaa. Musiikin soidessa kädet vispasi mahottomasti. <3 

Omat vinkit vauvakinoon meneville

* Varaa paikat eturivistä, mikäli lapsesi viihtyy lattialla touhuten
* Ota mukaan lapselle viltti (leikkiä tai unta varten) sekä omia leluja. Jonkin verran leluja on myös finnkinon puolesta.
* Ota mukaan tuttinauha!! Nimimerkillä ei muuten löydy tuttia hämärässä teatterissa.
* Mikäli tulet rattaiden kanssa, ota vaunukoppa mukaan saliin. Siellä pienen on hyvä nukkua päikkäreitä.
* Popparivinkki ylempänä

Ja ennenkaikkea; ota mukaan rento asenne! Vauvakinossa ääntä kuuluu muualtakin kuin elokuvasta :)

Kaverin kanssa elokuvissa :) Pikkuherralla kasvot piilossa..

Tekohymyäiskä

Terkuin yhden kokemuksen rikkaampi Jenni

P:S. Äitini sanoin; ei meillä vaan ollu tuollasia elokuvajuttuja kun sinä olit pieni! ^^